Meditointi – mitä se on?

Meditaatio kuinka meditoida

Osaanko meditoida? Miten sitä tehdään käytännössä? Mitä meditaatio on? Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa. Kyse on siitä, että löydät itsellesi sopivan keinon.

Mitä meditointi on?

Meditaatio on mielen tyhjentämistä ajatuksista, mikä saavutetaan pysyttelemällä keskittyneesti nykyhetkessä jonkin toiminnan tai muun menetelmän avulla. Näin sanoo Wikipedia. Mutta miten meditoidaan käytännössä? Pitääkö olla tietyssä asennossa? Kuuluuko hokea jotain mantraa tai hymistä hiljaa? Muun muassa näitä kysymyksiä minä pohdin, ennen kuin hoksasin, mistä on kyse.

Jokainen pystyy meditoimaan. Kaikki olemme joskus kokeneet meditatiivisen olotilan, olemme tunteneet syvää rauhaa, rakkautta ja tyyneyttä – edes hetken. Meditaatio on keino pysähtyä, rauhoittaa mieli ja keho. Meditaation jälkeen olo on tasapainoisempi, mieli tyynempi ja mahdollinen stressin tunne on alentunut. 

Yleinen meditaatioasento on lootusasento, mutta meditaation voi tehdä tuolilla istuen, makuuasennossa, seisten, kävellen – siis missä asennossa vain. Olennaisinta on, että meditaatioharjoitus rakentuu huomion kiinnittämisen yksittäiseen kohteeseen, joka voi olla esimerkiksi hengitys, esine, ääni tai visualisaatio.

Oman tavan löytäminen

Kysyin akupunktiohoitajaltani, josta kirjoitin Tietoinen läsnäolo ja kiitollisuus -kirjoituksessani, kuinka meditoidaan (oikein). Hän naurahti ja totesi äidilliseen tapaansa: ”voi kuule, voit tehdä sitä missä vain, milloin vain ja miten vain. Esimerkiksi kun liikut luonnossa, niin kävelysi voi olla meditaatio.”

Koin hetkellistä tyytyväisyyttä, sillä käynhän joka päivä koiran kanssa kävelyllä. Ikään kuin tehtävälistallani sain ruksin ruutuun meditaation kohdalla. Vaan eipä se peruskävely ihan ollut sitä itseään. Huomasin, että käytin kävelyajastani suurimman osan päivän asioiden kelaamiseen, kauppalapun tekemiseen, hajanaisten ajatusten kärjistä kiinniottamiseen – eli tein juuri sitä, mitä ei olisi pitänyt tehdä. Mieli ajattelee koko ajan. Siis jatkuvaa hälinää, ajatukset pomppivat asiasta toiseen. Muutin kävelykäyttäytymistäni siten, että keskityin osan ajasta pelkkään kävelemiseen, tai hengittämiseen, tai vaikkapa vihreään väriin, joka ympäröi minut metsässä. Näin blokkasin pois mielen ajattelun ja koin hetkittäin tyyneyttä ja rauhallisuutta.

OSHO-meditaatio sopi minulle

Pari vuotta sitten ystäväni kertoi meditaatioviikonlopusta, johon hän oli osallistumassa. Kyseessä oli OSHO-meditaatio. Osho oli intialainen mystikko ja henkinen opettaja, mutta myös kiistanalainen persoona, joka ei sopinut mihinkään muottiin. Osho on sanonut: ”Kaikkea on mahdollista käyttää meditaationa: juoksemista, uimista, tupakoimista, hengittämistä, kuolemista. Kysymys ei ole siitä mitä teemme, vaan miten sen teemme. Kysymys ei ole tekemisen määrästä, vaan laadusta.” Mielenkiintoni heräsi välittömästi ja ilmoittauduin siltä seisomalta viikonlopun meditaatiosessioon. 

Oshon meditaatiot ovat rakenteeltaan sellaisia, että tunnin mittaisessa meditaatiossa suurin osa on joko ääntä tai liikettä tai näiden yhdistelmää. Tällä keinoin huomio viedään tekemiseen ja siten voidaan sulkea mielen ajattelu pois. Meditaation loppuosa on hiljentymistä, jossa tarkkaillaan mitä minussa tai minulle tapahtuu. Tässä vaiheessa mahdolliset arkiset asiat (kuten se kauppalappu), jotka pulpahtavat mieleen, on kohtalaisen helppo antaa lipua ohitse. 

Kärsivällisyyttä ja kokeiluja

Meditaatiotekniikan oppiminen ja oman meditaatiotavan löytäminen vaatii aikaa. Matkan varrella voi tuntea epäonnistumista ja turhautumista. Kannattaa kokeilla erilaisia tapoja, joista se itselle paras tapa alkaa muotoutumaan. Ohjatut meditaatiot ovat hyvä keino päästä alkuun. Meditaation ei tarvitse olla pitkä. Useat ihmiset käyttävät päivittäin 5-30 minuuttia hiljentymiseen. Meditaatiosta tulee tapa, kun se sisällyttää johonkin tiettyyn hetkeen omassa arjessaan – aamuheräämiseen, päivälenkkiin tai vaikkapa hetkeen ennen nukahtamista.

Meditointi edistää hyvinvointia

Meditoinnin vaikutuksia on tutkittu eri puolilla maailmaa. Meditoinnin aikana aivoissa tapahtuu muutoksia, jotka rentouttavat ja rauhoittavat mieltä sekä lievittävät stressiä ja ahdistusta. On todettu, että meditoinnin aikana mm. aineenvaihdunta hidastuu, vastustuskyky tehostuu ja verenpaine alenee. Lisäksi meditointi on oiva keino avata yhteyttä omaan sisimpään ja kehittää oman sydämen äänen kuuntelua. Kaiken kaikkiaan säännöllinen meditointi parantaa elämänlaatua.

Lataa itsellesi ilmainen 7 Chakran Meditaatio klikkaamalla alla olevaa painiketta.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Vastaa